En mall för arbetsgången när jag använder R2L för att lättare se vilka delar jag ska ha med inom ett arbetsområde.
Pedagogik |
Tillämpning |
|
Förberedelse för läsning
|
► |
En kort bakgrundsinformation innehållande gengre, sammanfattning och förklaringar (tolkningsnivå). Kan ske utifrån bilder, diagram och liknande.
|
Läsa Stycke för Stycke
|
► |
Ta ut nyckelinformation.
Ta ut nyckelord – Skriv upp orden, säg dem högt, diskutera dem. Markera orden eller fraserna. |
Bygga Stycken
|
► |
Texten klipps itu i stycken som eleverna sätter ihop tillsammans.
|
Gemensam konstruktion
|
► |
Utveckla fraser, språk och fält.
|
Detaljerad Läsning
Markerar ord / Ordgrupper Förklara metaforer, gör liknelser, grammatiska metaforer, kontraster, undertext, idiomatiska uttryck, fasta uttryck. Deltagare: Vem? |
► |
3 stöttningsledrådar ges!
Markera och utveckla / förklara. Eleverna skriver också ned detta i sina böcker. Dyslektiker skriver så mycket de hinner. |
Note making
• water – evaporates – cycle • saturated – states |
► |
Eleverna skriver ner de markerade orden på tavlan.
En elev skriver. En elev talar om vad det ska stå. Läraren går runt och guidar de som talar om vad det ska stå. |
Muntlig genomgång av texten
|
► |
Gå igenom anteckningarna.
Hänvisa till bilden och förklara. Gå in på enskilda ord igen. |
Bygga meningar
|
► |
Meningsremsor klipps itu och eleverna pusslar ihop bitarna till meningar igen.
|
Stavning
(egen whiteboard) |
► |
Ord klipps isär till stavelser. Används för träning av stavning.
|
Skriva meningar
(egen whiteboard) |
► |
Eleverna tränar på att skriva meningar från texter så att de blir säkra på meningsbyggnad
|
Ord som försvinner
(Text på word-dok) |
► |
Några meningar på tavlan. Eleverna läser i kör. Ta bort ett ord. Eleverna läser. Ta bort ett ord till. Gör så tills alla ord är borta och eleverna måste läsa helt ur minnet. Används som repetition
Bra om meningarna har komplex grammatisk struktur/avancerad meningsuppbyggnad eller ämnesspecifika termer som de har arbetat med nyligen. |
Gemensam konstruktion
|
► |
Berättelser – Brainstorming och skrivande av ny berättelse.
Argumenterande text – Eleverna skriver guidade av läraren utifrån stödord. Meningarna skrivs om. Eleverna turas om att skriva meningar på tavlan. |
Individuell konstruktion
|
► |
Elever tränar genom att skriva om den gemensamt omskrivna texten individuellt eller i grupp.
|
Självständig konstruktion
|
► |
Eleverna skriver nya texter gruppvis, parvis eller individuellt.
|
Textkritisk diskussion
|
► |
Använda matriser för resonemang.
|
Formativ bedömning
|
► |
Vad kan eleverna?
Vad behöver de öva på nästa gång vi skriver? |