English Lesson – Debate

Här är en liten samling av Engelska debattartiklar med aktuella ämnen för ungdomar. Alla debattartiklar har en anknytning till engelsktalande länder.

Språket är människans främsta kommunikationsredskap och att kunna argumentera för din sak är oerhört viktig. Det blir lättare för dig att få din vilja igenom, bli hörd och få andra att förstå och respektera dina åsikter. Man har allt att vinna om man lär sig argumentera!

En debattartikel kan användas som underlag att argumentera för- eller emot.
Du tränas i att se båda sidor av ett ämne och det blir lättare att förutse motargument och att förbereda sig på argumenten.
 

Debate Topics:

► Do uniforms make schools better?

Vilka för- och nackdelar finns det med skoluniformer?
Vissa skolor har infört skoluniformer i Svenska skolor.
Vad tycker du?

► Should ads be allowed on school buses?

Ska elever bli påverkade av reklam i eller på väg till skolan?
Vanligt förekommande i USA.

► Should computers grade student essays?

Datorer är snabbare på att rätta – men är de bra på att sätta rätt poäng/betyg?

► Should kids under 14 play contact sports?

I USA får många yngre barn som sportar hjärnskakning av tacklingar mm. Men ska man förbjuda att de spelar?

► Do boys and girls learn better together or apart?

Vilket är bäst? Kan eleverna koncentrera sig bättre om man delar upp könen? – Vanligt i många delar av världen.

► Should women compete against men in sports?

Ska skickliga idrottskvinnor nekas att tävla mot män inom sin gren? Handlar det bara om könsdiskriminering?

Arbeta med texterna på olika sätt:

  • Låt eleverna, var för sig, arbeta med texten och arbetsbladet.
  • Dela upp klassen i grupper som är för och emot – låt dem argumentera för sin sak.
  • Använd texterna för att lära ord, översätta texten, ställa frågor runt texten mm.
  • Efter att ni arbetat med ett område.
    Eleverna skriver en egen debattartikel om något de känner starkt för.

Det är bara fantasin som sätter gränser…

En debattartikel innehåller:

  • Inledning: Fånga läsarens uppmärksamhet genom en fråga, berättelse eller ett påstående. Ämnet för debattartikeln måste framgå.
  • Bakgrund: Bakgrunden är till för att förbereda läsaren och sätta in ämnet i ett sammanhang. Ibland kan man behöva ge lite bakgrundsfakta.
  • Tes: Tes är din åsikt – den som du vill övertyga läsaren om.
  • Argument: Detta är den viktigaste delen! Tre genomtänkta argument borde räcka. Avsluta gärna med ditt starkaste argument. Bemöt gärna uppenbara motargument.
  • Avslutning: Sammanfatta/avrunda texten genom att upprepa ditt argument.

Good Luck :-)

Dela detta:

Permalänk till denna artikel: https://sisselblom.se/english-lesson-debate/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.