«

»

Vad lär man sig i Slöjden?

Slöjd2Det är roligt att Slöjden är en av de mest populära ämnena i skolan år efter år. Trots det får man som slöjdlärare ofta försvara slöjdens värde och existens.

Eleverna trivs och tar hem sina arbeten och visar stolt upp resultatet hemma. Men, föräldrar (även kollegor och rektorer) har dålig kunskap och förståelse av vad man lär sig.

Många tror att det handlar om att lära sig ex. virka och sticka. Man kan få höra kommentarer som: ”Slöjd måste man inte kunna, man kan ju köpa det man behöver” eller ”Jag har aldrig haft nytta av att kunna virka så det klarar man sig utan”.
Slöjden ses många gånger som en ”pysselverkstad” där elever får slappna av lite mellan de ”viktiga” teoretiska ämnena.

syfroken1_smallLäser man på Skolverkets sida så står det inte VILKA tekniker man förväntas kunna vilket tydligt visar att det inte är teknikerna i sig som är i fokus! Själva ”slöjdandet” är bara ett verktyg för att öva på många andra kunskaper både teoretiska och praktiska. Till skillnad från teoretiska ämnen så får man inget prov utan man bedöms formativt under arbetsprocessen, i slöjden kallas det ”slöjdprocessen”, men det gör det inte mindre viktigt.

När jag ska förklara vad man lär sig i slöjden så brukar jag säga att ”vi lär oss att arbeta med projekt” – det förstår folk bättre.

Alla projekt består av samma delar antingen man ska bygga om ett kök eller starta ett företag (se jämförelse längst ner på sidan). Slöjdprocessens delar kan jämföras med vilket projektarbete som helst! Det finns inget annat ämne i skolan där man verkligen tränas i att arbeta i projekt!
Att kunna planera, genomföra och följa upp ett arbete har man stor nytta av oavsett vad man senare väljer att arbeta med. Man har dessutom nytta av det privat.

 

Slöjdprocessen

Här kan man läsa vad slöjdprocessen handlar om. Jämför gärna med hur projekt är uppbyggda. (bild längre ner på sidan)

Idé Planering Genomförande Reflektion
Jag vill göra en…
Förutsättningarna jag har är…
Den ska användas till…
Så här ska den fungera…
Så här ska se ut…
Så här ska jag göra…
De här måtten ska den ha…
Det här materialet är lämpligt…
Denna teknik ska jag använda…
Då behöver jag lära mig…
Har jag tillräckligt med material?
Jag lär mig tekniker.
Jag följer instruktioner.
Jag arbetar med konstruktion.
Jag övar finmotorik.
Jag tänker tredimensionellt.
Jag reflekterar och planerar om.
Jag löser problem som uppstår.
Så här blev det för att …
Nästa gång ska jag tänka på …
Jag har lärt mig …

 

Förutom träningen i att arbeta med projekt så får elever chans att använda andra ämnen praktiskt ex:
Matematik, Geografi, Biologi, Samhällskunskap, Historia mm. Man lär sig dessutom om sin egen kulturhistoria och lite om andras, entreprenörskap, materialval och dess miljöpåverkan, lära sig läsa och tolka arbetsbeskrivningar, ordkunskap mm.
Samtidigt är det ett kreativt skapande arbete där öga hand koordination/finmotoriken tränas och där man själv får komma med lösningar på de problem som uppstår på vägen.

Förutom ALLT som automatiskt ingår i slöjden så kommer det upp frågor från elever som de tar upp på ett avslappnat sätt. Frågor som ungdomar går och tänker på ex: om pojkvänner, sex, alkohol/droger, rasism, vad är normalt och inte, politik, saker de sett och hört på nyheterna, datasäkerhet, när föräldrar förbjuder saker – som de inte förstår orsaken till osv.

Som ni märker är det oerhört mycket man lär sig i slöjden – det är verkligen inte en ”pysselverkstad”!

Visste du att ordet ”slöjd” kommer från ”slöghp” som är ett fornsvenskt ord och betyder händig, påhittig, skicklig eller konstfärdig. – Vem vill inte vara händig, påhittig och skicklig?

 

Illustration på arbetsgången i ett vanligt projektarbete - Här ser man tydligt likheterna med projektarbete!

Illustration på arbetsgången i ett vanligt projektarbete – Här ser man tydligt likheterna med ”Slöjdprocessen”!


 

Jämförelse med Slöjdprocessen

Här är en jämförelse för att illustrera likheterna mellan arbetsprocessen (som vi lär i slöjden) och ett vanligt projekt som ex. att starta ett företag, här ett bageri men det fungerar på alla typer av företag. Andra exemplet handlar om att renovera köket hemma. Det fungerar på alla renoverings och tillbyggnadsarbeten i hemmet.
Det finns självklart många andra situationer där man kan applicera denna arbetsprocess ex. planera fredagsfikat på jobbet, planera en semesterresa osv.

 

Jag vill starta ett bageri…

Idé Planering Genomförande Reflektion
Jag vill starta ett bageri…
Förutsättningarna jag har är…
Vi ska baka…
Öppettiderna ska vara…
Inredningen ska vara…
Jag behöver anställa…
De ska arbeta med…
Disken är här, borden där osv.
Jag köper in från…
Såhär mycket ska jag låna…
Såhär mycket måste jag sälja…
Såhär stor blir min lön…
Jag behöver lära mig om bokföring
Jag lär mig bokföring.
Jag dekorerar och möblerar.
Jag gör reklamskyltar.
Jag anställer personalen.
Vi bakar.
Jag löser problem som uppstår.
Så här blev det för att …
Jag behöver tänka på …
Jag ska ändra detta…
 

Jag vill bygga om mitt kök…

Idé Planering Genomförande Reflektion
Jag vill bygga om mitt kök
Förutsättningarna jag har är…
Vi ska göra det själva…
Det ska vara vitt…
Jag behöver riva ut golvet mm…
Detta är köket jag valt…
Här ska skåp mm. vara…
Jag köper in det från…
Såhär mycket måste jag låna…
Jag måste få det hemskickat…
Jag måste boka en elektriker…
Jag behöver läsa på om golv och material…
Jag river ut.
Jag förbereder grundarbetet.
Jag målar och lägger golv.
Jag monterar köket.
osv…
Så här blev det för att …
Jag skulle ha…
Nästa gång ska jag…

 

Permalänk till denna artikel: https://sisselblom.se/vad-lar-man-sig-i-slojden-2/

2 kommentarer

  1. Helene

    Det du skriver är precis det som vi pratar massor om på min utbildning som jag går nu. Läser till textillärare på Liu.
    Hamnade I din blog av en slump men ska absolut kika runt lite mer.
    :-)

    1. Sissel

      De flesta vet inte vad man lär sig i slöjden. Slöjden anses vara
      ett ämne där eleverna kan ”slöa lite” mellan viktiga lektioner. Slöjden är verkligen så mycket mer! Jag lägger stor energi på att lära ut vad vi lär oss. Jag lägger också mycket energi på Svenska (ordkunskap, läsa instruktioner osv), praktisk matematik, historia i Sverige och i andra länder, miljöfrågor och mänskliga rättigheter, materialkunskap, konstruktion, problemlösning, planering och mycket mer.
      Det är så mycket mer man lär sig i slöjden än att virka, sticka och sy.

      Det roliga är att när jag går igenom med mina elever ”vad lär vi oss i slöjden” så blir de förvånade. Jag får spontana kommentarer som ”Va, det hade jag ingen aning om – då är ju slöjden viktig ju!” och ”Men, det är ju bra till typ – allt!”

Kommentarer ej tillåtna.